Sunday 16 October 2011

Kisah Seorang Penjaga Tol

Assalamualaikum w.b.t.Today is a great working day!

Saya ingin berkongsi dengan semua sebuah kisah yang telah saya terima dlm email box hari ini.Sgt menarik untuk kita fikirkan.Semoga,ia menjadi peringatan buat diri saya dan semua.

"Kisah ini saya dengar daripada sebuah training yang pernah saya hadiri. Pengasas training Dr. Ary Ginanjar Agustian sendiri yang menceritakan kisah ini.Ia mengenai seorang penjaga tol di Kota Jakarta. Setiap kali Dr Ary melalui toll gate yang dijaga oleh penjaga tol ini, beliau sering tersenyum dan kelihatan begitu bahagia dengan pekerjaannya. Berbanding dengan penjaga-penjaga tol yang lain yang biasanya menarik muka masam ataupun yang lebih teruk lagi,langsung tidak memandang kepada kita. Lalu, di atas dasar curiosity, Dr Ary pergi menemui penjaga tol ini.Terjadi perbualan di antara Dr Ary dan penjaga tol ini.(Lebih kurang beginilah dialog Dr Ary dengan penjaga tol tersebut)

Dr. Ary: Wah saya lihat bapak sangat bahagia dengan pekerjaan bapak tidak seperti kawan-kawan bapak.Apa rahsianya bapak?Gajinya
lumayan ya pak?

Penjaga tol: Tidak ada rahsia nak. Gajinya biasa-biasa aja.Masakan gaji penjaga tol itu lumayan. Cukuplah untuk bapak sekeluarga.

Dr. Ary: Lalu apa?Oh, mungkin bapak sering bertukar tol ya?Kan seronok begitu.

Penjaga tol: Oh ya,pernah,sekali.Daripada pintu tol menghadap utara kepada pintu tol menghadap selatan.

Dr Ary tertanya-tanya sendiri. "Pekerjaannya biasa-biasa aja.Lalu apa rahsianya?" Lalu beliau bertanyakan lagi.

Dr Ary: Lalu apa rahsianya?

Penjaga tol: Oh anak, sebenarnya setiap kali ada kereta yang lewat, bapak lihat siapa di dalamnya. Jika pemandunya seorang ayah, maka bapak doakan agar dia selamat sampai ke tempat tujunya.'Ya Allah,selamatkan ayah ini,dia ada anak-anak yang menunggunya di rumah.' Sekiranya ada anak-anak kecil,'Ya Allah,selamatkan anak-anak ini,mereka mau belajar,mau jadi orang berjaya'. Begitulah seterusnya.Pabila malam hari, bapak solat dan berdoa 'Ya Allah, Kau jadikanlah setiap tiket-tiket tol yang aku berikan sebagai tasbih-tasbih aku kepadaMu dan sebagai saksiku kelak di Padang Mahsyar'.

Nak,bapak tak punya apa-apa,belajar pun tak tinggi, maka ini sahajalah yang mampu bapak lakukan untuk orang lain.

Subhanallah,betapa pakcik ini mampu menemukan makna di sebalik kerjanya yang biasa-biasa sahaja.Nah,inilah yang dipanggil kerja sebagai 'ibadah.Marilah kita sama-sama mencari makna di sebalik kerja yang kita lakukan sehari-hari dan menjadikan ia sebagai peluang untuk mencapai keredhaan Allah.Percayalah,pekerjaan yang kita lakukan ini pasti lebih bermakna buat diri kita apabila kita mampu memberi manfaat kepada orang lain.Hiduplah untuk memberi makna dan manfaat kepada seluruh alam :)

0 comments:

Post a Comment