Tuesday 22 May 2012

Khalifah

Satu ketika dulu, sorg khalifah mmanggil sorg ulama. Lalu dia menawarkan syeikh itu 1 jwtn yg besar di istana. Beliau juga hndak diberi tmpt tinggal di istana, dgn brbgai keistimewaan.... Berlaku lah dialog .... "Wahai khalifah, bleh daku brtanya,...... mcm kalau satu masa nnti saya tiba2 ada skandal dgn gundik tuan ?" , "....apakah saya akan tuan hukum ?". Maka marah bukan kepalang sang khalifah...., "Celaka engkau , gundik aku berani kau nak usik...!". "....kau akan dihukum dgn berat, anugrah yg diberi ditarik balik.....!". Lalu syeikh itu mnjawb, "Kalau mcm tu, mcm mana aku akan berpindah dari 'rmh Tuhanku', yg andainya aku dah brsalahpun, aku akan sentiasa diberi peluang utk bertaubat....,.. kmudian hendak brpindah ke 'rumahmu', yg mana aku blumpun brsalah tp dah hendak dihukum dgn berat .....". "Maaf, permintaanmu aku tolak wahai khalifah...."
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

0 comments:

Post a Comment